close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נכנסים לשוק ההון- מושגים חשובים למשקיע המתחיל

גל שביטכט ניסן, תשעז25/04/2017

כל אחד יכול להשקיע בשוק ההון. כל מה שדרוש זו נקודת התחלה טובה והיכרות עם כמה מונחים נפוצים

תגיות:
צילום: shutterstock

אין בחיים דבר יותר צפוי מהבלתי צפוי, וכשמדובר בהוצאות בלתי צפויות, כולנו יודעים שהן בוודאות יקרו בדרכינו בשלב זה או אחר: אירועים משפחתיים, טיול, טיפול רפואי, שיפוץ או יציאה לפנסיה – כל אלו ידרשו השקעה שנוטה לעיתים לחרוג מגובה ההכנסות שלנו או מהסכום הכולל שיש לנו בעובר ושב. יש שתי דרכים להתמודד עם הוצאות כאלו: לקחת הלוואה לאחר שמאורע כזה "נוחת" עלינו במפתיע, או מראש לחסוך ולהשקיע במטרה שכאשר יגיע – לא יהיה צורך בכך.

הצעות להלוואה הן אופציה מהירה, קלה וקורצת לנו מכל עבר, אך הלוואה היא בסופו של דבר שירות שאנו משלמים עליו. אחד הכללים החשובים ביותר להתנהלות כלכלית נבונה היא להימנע מלקיחת הלוואות ולחסוך ולהשקיע היכן שניתן, כדי שנוכל גם להרוויח ולא רק להשאיר את הראש מעל המים.

בחירת ערוץ השקעה

גם אלו המגיעים לתובנה הזו לעתים מתקשים להתחיל ביישום: עולם ההשקעות מלא במושגים זרים, גופים חדשים עימם יש לבוא במגע ושלל יועצים שגם כשהם מסבירים לנו – לא תמיד הכל מובן.

אז למען היסר ספק, נתחיל מהצעד הראשון של כל משקיע מתחיל  – לבחור את הגוף דרכו משקיעים. כדי להשקיע בשוק ההון יש לחבור למי שיש לו הרשאות לסחור בבורסה. גוף בעל הרשאות כאלו נקרא חבר בורסה,  כגון בית השקעות או בנק מסחרי.

ישנם יתרונות להשקעה גם  דרך הבנקוגם באמצעות בית השקעות. כאשר ההשקעה היא דרך הבנק, החיבור לחשבון עובר ושב הוא מיידי יותר ואין צורך לבצע העברות כספים בין גופים שונים. מצד שני, השקעה דרך בית השקעות משמעותה היא עמלות מופחתות, דבר אשר מגדיל, לעתים באופן משמעותי, את הרווחים שלנו.

מושגים בהם תתקלו בעולם ההשקעות

ישנם מספר מושגי יסוד שכדאי להכיר אפילו לפני שנפגשים עם יועץ השקעות או מחליטים במה להשקיע.

בורסה

בורסה היא שוק הסוחר בניירות ערך מסוגים שונים: מניות, אג"ח, כתבי אופציה ועוד. הבורסה מתווכת בין המוכרים והקונים. במקומות שונים בעולם יש בורסות שונות, הבורסה בתל אביב היא חברה פרטית, והיא הבורסה היחידה בישראל לניירות ערך.

אג"ח

אג"ח היא אגרת חוב. כאשר חברה או גוף כלשהו מעוניינים לגייס כסף, ישנן מספר דרכים בהם הם יכולים לפעול. דרך אחת היא על ידי הנפקת מניות (ועל כך בהמשך), דרך נוספת היא על ידי הנפקת אגרות חוב. כאשר משקיע רוכש אגרת חוב הוא למעשה מלווה לגוף שהנפיק את אגרות החוב כסף. ככל הלוואה, המשקיע יכול לצפות להרוויח את הריבית, המוגדרת מראש, על ההלוואה (ההשקעה).
אג"ח נחלק לשני סוגים עיקריים: אג"ח קונצרני ואג"ח ממשלתי. אג"ח קונצרני הוא אגרת חוב המונפקת על ידי חברה מסחרית. אג"ח ממשלתי הוא אגרת חוב שהונפקה על ידי ממשלה, והיא לרוב יציבה יותר.

מניה היא השקעה בחברה מסוימת על ידי רכישת אחוזי שליטה. כמו כן, היא דרך נוספת שחברות משתמשות בה לצורך גיוס הון. לצורך הפשטות, בואו נניח ששווי חברה הוא 1,000,000 ₪. בעלי החברה מחליטים להעמיד 49% מהחברה למכירה כדי לגייס את ההון הדרוש להם. במקום לחפש רק קונה אחד, הם מחלקים החלק ליחידות קטנות יותר, למשל 1000 יחידות, כל יחידת נקראת מניה וניתן לרכוש אותה בבורסה.

מניות נחשבות להשקעה בעלת סיכון יותר גבוה. שלא כמו באגרות חוב כאן אין רווח "מובטח" (ריבית) אלא הרווח או ההפסד תלויים באופן מוחלט במידת ההצלחה של החברה. אם אחרי שנה שווי השוק של החברה יוכפל, הרי גם הערך של כל מנייה שנקנתה יוכפל. יחד עם זאת, אם החברה נכשלת, המניה תפסיד יחד איתה. 

כתב אופציה למניהכתב אופציה למנייה היא התחייבות של חברה למכור כמות מסוימת של מניות, בתאריך עתידי במחיר שנקבע מראש. במידה וערך החברה יעלה בתקופה שבין מתן כתב האופציה למימושה (קניית המניות בסכום שנקבע מראש) – הרי שהעובד ירוויח כיוון שהוא יקנה מניות במחיר זול יותר ממחיר השוק.

תשקיף

תשקיף הוא מסמך המסכם את כל המידע בנוגע לחברות על מנת לקבל החלטה האם כדאי להשקיע ולרכוש מניות שלהן: כמה מניות מוצעות, איפה ובאיזה מחיר? האם מוצע גם אג"ח? האם הונפקו מניות עם זכויות מיוחדות? מי החברה ובעלי החברה העומדים מאחורי ההנפקה? מה מצבה הכספי של החברה? – את התשובות לכל השאלות הללו ניתן למצוא בתשקיף.

קרן גידור

קרן גידור היא השקעה שמנוהלת על ידי מנהל השקעות ומכסה מספר ערוצי ואפיקי השקעה. ההבדל בין קרן גידור לקרו רגילה הוא שקרן גידור מתיימרת לייצר רווח בכל מצב שוק, גם כאשר הוא נמצא בהפסדים. היא משתמשת באמצעים פיננסיים משוכללים (ולרוב גם מסוכנים) על מנת למקסם את הרווח ולמזער סיכונים. המילה "גידור" היא למעשה מיוחסת לאסטרטגיית ההשקעה – למשל להשקיע במניות של חברה מסוימת וגם להשקיע בחסר (שורט) תוך מינוף באותה החברה. השקעה בחסר היא השקעה המניבה רווח במידה וערך החברה יורד. בדרך זו הסיכון שמגולם בהשקעה במניה מגודר על ידי ההשקעה בחסר באותה המניה.

דיבידנד

דיבידנד הוא סכום המועבר לבעלי המניות מתוך רווחי החברה, במידה והחברה הרוויחה. ברכישת מניות, אחד הנתונים בהם יש להתחשב היא השאלה הנוגעת לדיבידנדים. האם החברה מחלקת דיבידנדים? למי? כל כמה זמן? באיזה אופן הדיבידנד מועבר - כמזומן או כנכסים?

תעודת סל

תעודת סל היא נייר ערך המונפק על ידי חברת השקעות ולכן סחירה באופן רציף. זוהי דרך שבה ניתן להשקיע במגוון של חברות על ידי היצמדות למדד מסוים, למשל למדד ת"א 35. ההשקעה בתעודת סל עוקבת אחר המדד על ידי רכישת מניות החברות הנכללות באותו המדד.

מבחינת המשקיע, מדובר במכשיר השקעה המבטיח פיזור, דמי ניהול נמוכים ויכולת מסחר רציפה. מנגד, כיוון שתעודת הסל מונפקת על ידי חברת השקעות, הבעלות היא על יחידות ההשתתפות. כלומר, אם בית ההשקעות יפשוט את הרגל ההשקעה תרד לטמיון.

מינוף

מינוף היא דרך להשקיע תוך הגבלת ההון עצמי ושימוש בסוג של הלוואה ממקור זר. נניח ורוצים להשקיע 1,000,000 ₪  בהשקעה שנראית מבטיחה במיוחד, אבל למשקיע אין את כל הסכום להשקעה אלא רק 10,000 ₪. מינוף היא דרך לבצע בכל זאת את ההשקעה על-ידי לקיחת הלוואה בגובה 990,000 ₪ + ריבית בגובה 10,000 ₪.

אם ההשקעה בסופו של דבר תצליח, במקום רווח של, נאמר, 1000 ₪ שאותו משקיע היה יכול לקבל ללא מינוף, ההשקעה בסכום הגדול יותר תביא לרווח של 1,100,000 ₪ ולאחר החזר ההלוואה יישארו בידי המשקיע  90,000 ₪. לעומת זאת, אם ההשקעה לא תהיה מוצלחת, המשקיע עדיין יידרש להחזיר את ההלוואה ועלול להפסיד בגדול.

מדד ת"א 25

מדד ת"א 25 שינה את שמו מאז פברואר 2017 למדד ת"א 35 וגם נקרא בעבר מדד מעו"ף. המדד עוקב אחר 35 חברות הנסחרות בבורסה בתל אביב ששווי השוק שלהן הוא הגבוה ביותר. המדד מייצג את תנודות שוק ההון על ידי מעקב אחר מחירי המניות של החברות הנכללות בו.

כל אחד יכול להיות משקיע, אך היכרות עם מושגי הבסיס והעקרונות של שוק ההון מאפשרים לכל אחד את הפוטנציאל להרוויח, ובגדול. אף אחד לא יכול לחזות את העתיד כך שגם ללא ידע מעמיק אך עם הצמדות לעקרונות בסיסיים ניתן להשקיע ולהרוויח בשוק ההון.

קביעת מדיניות ההשקעה

לאחר פתיחת חשבון השקעות, יש צורך לבסס מדיניות השקעה אשר מבוססת על שלושה היבטים עיקריים: יכולת, צורך ועמידות לסיכונים.

יכולת היא יכולתו של המשקיע להשקיע. כלומר, כמה כסף פנוי יש בידיו להשקיע? האם הסכום הוא חד פעמי (ירושה, למשל) או סכום קבוע שהוא מעוניין ויכול להשקיע מדי חודש?

צורך עוסק בשאלות לגבי מטרתה של ההשקעה – לצורך מה היא? מה הם היעדים (תך כמה זמן יידרש הכסף)? האם יהיה צורך להשתמש בכספי ההשקעה תוך שנה / שנתיים או האם הכספים דרושים לפנסיה?

עמידות לסיכונים היא שאלה קריטית לכל משקיע. השקעה בשוק ההון היא אף פעם לא השקעה בטוחה. ישנן השקעות שהסיכון בהן הוא נמוך יותר, ישנן כאלו בהן הסיכוי הוא רב יותר. ככלל, ככל שהסיכון הוא גדול יותר, כך הסיכוי לרווח (או הפסד) גם הוא גדול יותר. לכן משקיע צריך לשאול את עצמו – עד כמה הוא מוכן לסכן את הכסף, ועד כמה הוא יכול להרשות זאת לעצמו?

השקעות לטווח קצר, ככלל, יישאו פחות רווחים משתי סיבות: ריבית דריבית ותנודות השוק. לשווקים כלכליים יש נטייה להתאושש – לעתים הדבר ייקח ימים או שבועות, לעתים חודשים ולעתים שנים. כאשר אופק ההשקעה הוא ארוך, ניתן להימנע מההפסדים ולחכות שהשוק יתאושש לפני מימוש ההשקעה.

עקרון חשוב להשקעות – פיזור

עקרון חשוב בהשקעות הוא פיזור – לא להשקיע את כל הסכום במקום אחד. פיזור ההשקעה מקטין את הסיכון בכך שגם אם אפיק השקעה אחד אינו מצליח – אחרים יצליחו. על מנת שהפיזור יהיה אפקטיבי, כדאי להשקיע במגוון דרכי השקעה (גם מניות, גם אג"ח, גם אופציות וכדומה) וגם לפזר את ההשקעה בין חברות וגופים שונים, מתחומים ואזורים שונים.

הוסף תגובה
צילום: shutterstock
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה